کد مطلب:28810
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
چگونه علم پيشين خداوند با اختيار ما سازگار است؟
علم پيشين الهي نسبت به اعمال ما مستلزم جبر نيست؛ زيرا زماني جبر است كه علت اعمال ما باشد در حالي كه خدا از افعال ما آگاه است؛ چون ما آنها را انجام مي دهيم نه اينكه چون او مي داند ما انجام مي دهيم. به عبارت ديگر خداوند موجودي است غير زماني و براي او قبل و بعدي نيست و همه زمان ها نزد او يكسان است و گذشته و آينده و حال نزد او مساوي است. پس همين طور كه علم ديگران به اعمال ما در حال انجام يا بعد از آن يا قبل از آن رافع اختيار از ما نيست علم قبلي خداوند به اعمال ما رافع اختيار نيست و علم خدا به افعال انسان قبل از خلقت به اين معنا نيست كه او تقدير كرده انسان چنين اعمالي را انجام دهد؛ بلكه تقدير و مشيت الهي بر اين قرار گرفته است كه انسان اعمالش را از روي اراده و اختيار خودش انجام دهد و خدا نيز علم دارد كه هر كسي با اراده و اختيار خودش چه كارهايي را انجام خواهد داد و اين مساوي با اراده و اختيار انسان است.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.